DAG 10

10 september 2017 - Tsetang, China

DAG 10

Vanmorgen een lekker ontbijtje naar binnengewerkt. Het was nogal komisch bij het begin. Er waren namelijk vier groepen die ontbijt moesten nuttigen. Om acht uur zwaaiden de deuren open en konden we naar binnen. In plaats van vrije zitplaatsen waren er tafels met nummers. Op zich een simpel systeem zou je denken, echter er was grote onduidelijkheid. Het ene meisje zei tegen de groep tafel 1 en 2 en de ander zei dan 2 en 3 en zo ging dat door. Het is dan heel grappig om te zien hoe ongelooflijk moeilijk mensen kunnen doen om gewoon even te ontbijten. Bijna onderlinge herrie…HAHAHA.

Rond negen uur zitten we in de bus en ook hier is soms wat geharrewar over de plaatsen in de bus. Er is afgesproken om te rouleren, maar sommigen vinden het wel best terwijl anderen weer op hun strepen staan. Om te zien belachelijk gewoon, waar gaat het nou eigenlijk om.

We gaan vandaag een flinke klim maken tot 5050m hoogte. De eerste stop is een uitzicht op een mooi meer. Iedereen springt uit de bus om de tijd zo gunstig mogelijk te besteden en dan nog moet ik ze na een half uur echt de bus injagen.

We rijden naar de volgende stop. Hier hebben we een prachtig uitzicht op de meer dan 7000m hoge berg waar de gletsjer Karola vanaf komt. Iedereen maakt ook weer veel foto’s hier. Dan de bus weer in op naar de gletsjer. Helaas…mr. Huong rijdt weg en de bus maakt een heel raar geluid. Hij stopt meteen en er blijkt iets onherstelbaars te zijn. We kunnen de bus niet meer gebruiken. Er gaat van alles gebeld worden en de uitkomst is dat er een nieuwe bus gaat komen uit Lhasa, duurt ongeveer 4 uur voordat hij hier is. Ondertussen worden er drie auto’s geregeld om ons met handbagage naar de gletsjer te rijden. Hier is een theehuis en natuurlijk de gletsjer.

Even later staan we bij de adembenemende gletsjer in de volle zon. We gaan er het beste van maken en zien wel hoe laat het wordt.

De lunch wordt een bak noedels en een kop thee. Dan waaiert iedereen uit om mooie foto’s te maken. De bus laat nog op zich wachten. Dan om half vijf komt ie. Hij rijdt eerst door naar de kapotte bus om de automonteurs daar af te leveren en de bagage op te halen.

Dan pikt ie ons weer op bij het theehuis en de gletsjer.

Jaaaa, de nieuwe bus is er. Na vijf uur wachten worden we opgehaald. Als we een uurtje onderweg zijn belt mr. Huong dat de bus weer gerepareerd is. Ergens onderweg haalt hij ons in en stappen we weer in onze oude bus.

We rijden langs het prachtige Yamdrokmeer, gemaakt door een godin zegt de Tibetaanse legende. Het is één van de heilige meren van Tibet. We genieten van het prachtige uitzicht en maken mooie foto’s. Het licht van de namiddagzon glijdt prachtig over het spiegelende wateroppervlak. We worden er met zijn allen stil van.

Dan gaan we weer verder met de bus. We klimmen nog een eindje en genieten dan van het uitzicht aan de andere kant van de berg waar we zo dadelijk aan de afdaling gaan beginnen. Het blijft nog wel een poosje licht zodat de afdaling met de bus nog mooie vergezichten geeft.

Beneden aan de berg wordt het van schemer ineens snel donker. Ook de tijd. erstrijkt en we besluiten onderweg maar een hapje te eten. Na overleg met Ten Ba, de gids, stoppen we bij een lokaal restaurant waar ze speciale soep serveren met daarbij een soort gevuld naanbrood. Heerlijk allemaal.

Dan het laatste stuk met de bus en komen we aan bij een hotel met aan de buitenkant een vijfsterren uitstraling…

Dat blijkt binnen echter anders. Het gebouw is niet goed onderhouden en ook de kamers zijn niet zo schoon. Tevens ligt er op de badkamer een pakje vibrator condooms(HAHAHA) en kun je pakjes schoon ondergoed kopen…dat riekt naar een ander type hotel…

Afijn, het is voor 2 nachten en dus hop naar bed en slapen. Morgenochtend maar even met de gids bespreken.

Iedereen is het er in elk geval over eens dat vanwege de kapotte bus en de wachtplek op de gletsjer dit een echte topdag is geweest!

1. Groenendijk:
    18 september 2017
    Ondanks alles een top dag en iedereen tevreden.