DAG 1 Amsterdam naar Chengdu

2 september 2017 - Chengdu, China

DAG 1 AMSTERDAM NAAR CHENGDU

Zo, ik meld me al vroeg bij de Tui balie in vertrekhal drie op Schiphol. Ik ben ruim 4 uur te vroeg. Dit in verband met mijn gasten en het groepsvisum dat ik moet uitdelen. Wanneer ik mij meld bij de twee dames achter de counter word ik meteen welkom geheten en de envelop met alle papieren komt tevoorschijn. Met de opmerking van “Geen idee wat precies bij elkaar hoort, maar het zal wel kloppen”, maak ik de enveloppen open. Er is een envelop met enkel kopieën, en een envelop met originelen en kopieën bij elkaar. Voor China heb je een visum nodig en de singles op deze reis staan om de één of andere reden bij elkaar op het visum.

De dame achter de counter geeft met een knik aan dat er achter mij op de stoelen al gasten van mij zitten. En ik maar denken dat ik vroeg was….

Zodra ik alle papieren gecheckt heb en aangekruist houd ik een papier met twee gasten over. Wel een visum maar niet op mijn lijst….rarara. Nog een keer gekeken, maar nee hoor. Naar kantoor gebeld waar alleen de stagiaire nog aanwezig is, weet ook van niets. Ik vertel haar dat ik het even aankijk en misschien zijn dit twee gecancelde gasten. Uiteindelijk blijkt dat ze niet komen opdagen.

Eén voor één druppelen de gasten binnen bij mij aan de counter. Een aantal echtparen en een aantal singles. In totaal 17 gasten, waarvan 6 met zijn 2en.

Iedereen is al vaker in China geweest, maar nog niet in Tibet, wel daar kan ik me bij aansluiten. Ook voor mij wordt dit de eerste Tibet reis.

Wie zijn visum heeft gekregen van mij kan gaan en zie ik later bij de gate weer. Wel nog even mijn visitekaartje gegeven voor als er iets is. Ook maak ik even een groepsapp aan, altijd handig.

We vliegen met een Dreamliner, lekker vliegtuig! Ik had mezelf de luxe gegund om een extra ruime zitplaats te reserveren. Kost €81, dus wel duur en voor mij anderhalve dag salaris….maar ja ik wil toch proberen om te slapen, want een beetje uitgerust aankomen is ook wel handig. Ik zit inderdaad ruim en twee stoelen naast me zit niemand, maar ja, kan de leuning niet omhoog. Dat is wel balen! De stewardess komt even kletsen en zegt je kunt ook op de midden rij zitten, dan heb je twee stoelen naast elkaar met een opklapbare leuning. Prima, snel verhuisd. Dan wordt mijn oude stoel nog snel even verkocht.

Even later komt er weer een andere stewardess aan. Ze zegt, je kunt ook op rij 15 zitten, heb je drie stoelen naast elkaar met opklapbare leuningen. Ook betaalde stoelen. Nou dat is dus echt helemaal superdesuper. Voor de tweede keer verhuis ik en installeer mezelf helemaal. Wat ontzettend lekker om straks bijna languit te gaan slapen.

Tegen middernacht komt de piloot nog met de mededeling dat het Noorderlicht te zien is uit de linkerraampjes……het scheelt niet veel of het vliegtuig was naar links gekanteld. Waar, waar, waar zie je het. Ik heb wat flarden gezien.

Daarna heb ik zo’n beetje de hele nacht doorgeslapen.

Rond 13.00 uur op dag 2 landen we in Chengdu.