DAG 2

2 september 2017 - Chengdu, China

DAG 2 CHENGDU

Bij de immigratiedienst moet iedereen die samen op een visum staat tegelijk door de douane. In het vliegtuig al een immigration card ingevuld. De helft daarvan krijg je mee en lever je weer in bij het verlaten van het land. Echter bij ons met zijn vieren krijgen we dat papier niet terug. Nog twee keer gevraagd, maar het antwoord blijft nee.

Bagage is er al snel en we lopen met de groep naar de arrival hal waar onze gids Anna al staat te wachten. Ik had haar gisteren al gebeld en kennisgemaakt over de telefoon. Ze is een jonge vrouw van 28 en spreekt behoorlijk goed Engels. Ook is ze enthousiast en kordaat.

Ik leg haar het ‘probleem’ uit van de immigration card. Ze moet hiervoor naar de immigration office en komt even later terug dat we een nieuwe bij vertrek in moeten vullen…..

Dan gaan we in colonne naar de bus, iedereen volgt braaf met zijn koffer. Onze bus is groot en alles past makkelijk erin. De chauffeur heet Shu en spreekt alleen Chinees. Dus wij allemaal braaf Ni hao.

Onderweg naar het hotel geef ik nog even wat praktische zaken door aan mijn gasten. Dat moet je altijd met een beetje humor vertellen, ze zijn moe en hun opnemingsvermogen is laag nu. Ik heb iedereen aan mijn lippen en geef de nodige zaken door. Anna gaat ook nog even over Chengdu vertellen.

In het hotel inchecken is altijd een beetje veel week, echter vandaag loopt het heel snel. De kamerpasjes liggen al klaar en ik kan ze uitdelen, de namen zitten al in mijn hoofd van iedereen, dus dat is makkelijk.

Om half vier is iedereen beneden en gaan we naar de ATM om geld te pinnen. Dat gaat allemaal razendsnel en we zijn zo klaar. Althans…….Gids Anna wordt naar binnen geroepen en komt naar buiten met de vraag wie zijn pas in de automaat heeft laten zitten, die is namelijk nu ingeslikt. Eén van mijn gasten is dus de klos. Haar pas kan op zijn vroegst morgen pas eruit gehaald worden aangezien de man die dit beheerd er niet is. Maar morgen hebben we een dagvullend programma. Na overleg met de gids blijkt er toch een gaatje mogelijk, zoniet dan is de dag er na geen optie en wordt het pas de laatste dag van de reis. De gast heeft nog een andere pas, dus dat is maar gelukkig.

Dan ga ik met de gids op zoek naar een simcard. De eerste winkel verkoopt niet aan toeristen, de tweede winkel doet ook moeilijk, maar niet te erg. Ik mag de simcard hebben op naam van mijn gids en moet de kaart voor vertrek weer komen inleveren. Ik heb de goedkoopste genomen en die is €12 en heeft 100 belminuten en 100 GB data. Nou daar moet ik wel even mee toe komen.

Is er wel een wereld buiten google en FB eigenlijk…..HAHAHA

Iedereen is om 18.00 uur in de lobby en dan gaan we naar een restaurant vlakbij. Vanavond is het diner inclusief. Het is altijd moeilijk om in China met een groep uit eten te gaan, maar wij zitten vanavond in een leuk lokaal restaurant tussen allemaal Chinezen……aparte ervaring: Zeer luidruchtig, zowel in hun praten als in hun eten. En goed uitkijken waar je loopt, ze hebben de gewoonte om veel op de grond te kwakken.

Iedereen vindt het eten heerlijk, er staan dan ook heel veel verschillende gerechten op tafel, vlees, vis, groente, noedels, rijst, allerlei hete salades en nog wat speciale hapjes.

Biertjes, wijn en fris erbij en iedereen komt weer even bij. Het is al meteen een gezellige groep. Iedereen kletst met iedereen en de sfeer is prima.

In het hotel nog even het programma voor morgen doorgenomen, geld voor de entrees en fooienpot opgehaald en de optie besproken om morgenavond naar de opera te gaan. Iedereen gaat mee hier naar toe en dat is leuk!

Wel na een korte nacht voor de meesten, druipt iedereen af naar zijn kamer. Op de groepsapp komt nog een berichtje van iemand die schrijft dat ze al een heerlijke dag gehad heeft. Dat is toch altijd leuk om te lezen.

1. Sonja Huetink:
    2 september 2017
    Weer leuk om te lezen Marian!
  2. Tonny:
    2 september 2017
    Ik hang weer aan je " lippen"!!!
  3. Henk:
    2 september 2017
    Lees het het wel we zijn naar de panda s geweest maar in de lift al hoogte ziek geworden