Dag 1

6 november 2017 - Tel Aviv, Israël

Wat zal ik eens gaan doen in tien dagen...

Tja zo’n vraag komt bij mij eigenlijk zelden op vanwege het feit dat ik eigenlijk zelden zo lang vrij ben. Dit werd veroorzaakt door het feit dat ik 35 dagen in Athene ben voor ADW reizen om vier groepen te begeleiden. Het tweede weekend kwam namelijk te vervallen vanwege de marathon in Athene. Dus deze groep werd verschoven naar het eerste december weekend. Ik verkoos om in Athene te blijven, met in eerste instantie de gedachte om te gaan Griekse eilandenhoppen.

Echter op 1 november stopt het toeristenleven op de eilanden.....

Wat nu? Na wat overwegingen besloot ik om 10 dagen naar Israël en Jordanië te gaan. Ticket was snel geboekt en voor €130 inclusief bagage vloog ik met Al Italia naar Tel Aviv en wel met de ochtendvlucht van 7.30 uur. Dat klinkt aanlokkelijk, maar dat betekent om 02.00 uur je bed uit....

Aankomst is eerst bij de paspoortcontrole, hier willen ze graag weten waarom je naar Israël komt, wat je allemaal gaat doen en waar je verblijft. Ik was redelijk snel klaar. Natuurlijk niet gemeld dat ik in Iran was geweest, dan had ik er nu nog gezeten of weer op weg naar Athene...

Met de Lonely Planet op zak vind je snel je weg naar je bestemming. Met de trein van Ben Gurion airport naar Haganah station en vervolgens met buslijn 104 naar Allenbystreet. Dan nog 10 minuten lopen en ik ben bij het Abrahamhostel.

Veel te vroeg natuurlijk, maar ik kan mijn koffer in de luggage room kwijt, mijn waardevolle zaken in een locker en ik kan vast lekker douchen.

Opgefrist en weer lekker ruikend ga ik op verkenning in Tel Aviv. Via mijn google maps wandel ik naar de oude klokkentoren in Jaffa. Volgens de map een kleine drie kwartier en dat klopt ook. Onderweg koop ik een fles water om er meteen achter te komen dat de meeste producten behoorlijk duur zijn hier.

Onderweg kom ik een oud mannetje tegen die op zijn hurken op straat zit en met een vergrootglas  op hout schijnt en het zonlicht dat er doorheen schijnt maakt een klein brandje op het hout. Hij heeft het hout in een vorm gesneden en brandt het nu deels zwart. Ik blijf even belangstellend kijken en dat maakt mij meteen een wellicht geïnteresseerde aanstaande koper. Hij legt zijn werk neer. Brabbelt wat hebreeuws tegen mij en neemt me mee naar zijn uitstal kistje. Hier liggen tientallen geblakerde houten figuurtjes uitgestald. Hij laat me zien dat de kleine 30 en de grotere 50 Shekel kosten; oftewel €7,50 of €12,50. Nou dat is me een beetje te gortig. Hij blijft maar hebreeuws tegen mij praten, maar we komen er verder niet samen uit.

Bij de klokkentoren zou volgens de Lonely Planet een vrije wandeling starten met een vrije tip naar afloop. Ik zie er een kioskje staan en ga even informeren. Het meisje vertelt me dat dit klopt, maar dat zij vanuit de gemeenschap zelf compleet vrije toeren organiseren. Het aanbod is zeer divers, echter ik heb alleen vandaag maar. Ze belt voor mij en er blijkt op de toer van half twee nog 1  plaats vrij te zijn. Yeahhhhh, how lucky!

Ik ga met een taxi naar het oppikpunt, heb nog 10 minuten. Het busje komt al snel en dan gaan we op weg voor de citytoer. Iedereen krijgt oortjes en een ontvanger en op zijn eigen taal ingesteld. Voor mij Engels. NL is er nooit.

De toer is heel leuk en brengt ons langs diverse mooie gebouwen en leuke plekjes, compleet met alle uitleg. Het laatste uur is gereserveerd voor een bezoek aan het diamantcentrum. Het is een imponerend bezoek met een bevlogen gids. Nog even de shop in om alleen maar te kijken en dan wordt iedereen weer afgezet.

Ik ga inchecken in mijn hostel en dan blijkt mijn creditcard niet te werken...Shitshitshit...ook mijn bankpas doet niets. Na telefonisch overleg met mijn bank wordt het na een uurtje gelukkig opgelost...pfffff.....even peentjes zweten. Ik had nog wel cash geld bij mij en ook voldoende, maar toch het voelt niet prettig.

Ik krijg het kaartje van kamer 307 en dat is een 8 beddenkamer. Allemaal jonge vrouwen en het is meteen gezellig kletsen. Ik maak mijn bed op en ga dan naar de keuken van het hostel om mijn eten klaar te maken. Ik eet noedels vanavond, lekker makkelijk en zo klaar. Nog even aan de bar gezeten en wat gekletst en dan terug naar mijn kamer. Ik moet mijn kleine rugzakje nog even inpakken. Vannacht vertrek ik om 02.30 uur naar de berg Massada, Ein Gedi en Kali Beach, Dode Zee. Goed even bedenken wat ik allemaal nodig zal hebben.

Dan rond 22.00 uur ga ik slapen met twee wekkers aan op het alarm.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Bernadet:
    7 november 2017
    Benieuwd naar je verdere ervaring in Yaffo...zo leuk. Israel is fantastisch. Heb er 10 jaar gewoond, spreek de taal, heb het paspoort( scheelt heel wat toestanden bij Arrival op Ben Gurion hahaha) en kom er nog regelmatig...mijn dochter en kleinkinderen wonen er.
    Geniet nog....benieuwd naar het volgende verhaal
  2. Groenendijk:
    8 november 2017
    Je verveelt je niet zo te lezen.groetjes pa maXXheb de stukjes van je oorbellen gevonden
  3. Henk:
    8 november 2017
    Jtjonge wat jij allemaal mee maak goed zeg hoop op volgend jaar om wat mee te maken met jou je schat Henk