DAG 5

10 november 2017 - Bethlehem, Israël

DAG 5 WESTBANK

Vroeg uit de veren, maar dat geeft niets. Vandaag een tour naar de Westbank. Omstreden gebied met veel checkpoints en een Palestijnse gids.

Voor wie nog wat achtergrond wil hebben verwijs ik even naar wikipedia Westelijke Jordaanoever.

De Westbanken de Gazastrook vormen samen het grootste Palestijnse gebied en de staat Palestina. In en uitkomen is heel lastig ivm checkpoints. Israeli’s komen hier niet tenzij met een speciale reden en dan met een soort legermacht bij zich.

Onze driver is een soort dubbeltypetje die heen en weer mag rijden. Voorbij het checkpoint wacht onze Palestijnse gids Tameh op ons. Een leuke vent die met een geheel eigen manier de geschiedenis van de Palestijnen verteld. Doorspekt met humor doch ook met een sarcastische ondertoon. We ervaren dan ook allemaal dat het absoluut niet meevalt om hier te leven in bezet en gecontroleerd gebied.

We starten onze tocht in de stad Jericho. De stad wordt bestuurd door de Palestijnse Autoriteit. Jericho staat bekend als de oudste continu bewoonde stad ter wereld. Gedurende meer dan 11.000 jaar bestonden er drie verschillende nederzettingen op of dicht bij de plek van het huidige Jericho. Het was waarschijnlijk een gewilde locatie vanwege voorraden drinkwater van een waterrijke oase en de gunstige ligging aan een oost-west route ten noorden van de Dode Zee. De vroegste nederzetting bevond zich bij het tegenwoordige Tell es-Sultan (of Tell Sultan), op enkele kilometers afstand van de huidige stad. Het Arabische tell betekent heuvel—opeenvolgende lagen van bewoonde grond die in de loop van de tijd op elkaar gebouwd waren op een heuvel, zoals dat bij veel nederzettingen in het Midden-Oosten en Klein-Azië gebeurde.

De muren van de stad Jericho zouden volgens het Bijbelboek Jozua verwoest zijn nadat er op sjofars (ramshoorns) geblazen werd en het volk zou juichen. Rond de muren van de stad werd zes dagen lang, eenmaal per dag, een ronde gelopen door de belegeraars, al blazend op de zeven ramsbazuinen. Op de zevende dag liep het volk Israël zevenmaal rond de stad; daarna werden de ramsbazuinen geblazen en tegelijkertijd juichte het hele volk. De muren stortten in en de belegeraars kwamen probleemloos in de stad, waarna zij alle bewoners doodden. Daarna werd door Jozua en het volk een vloek over de man uitgesproken die Jericho zou herbouwen: hij zou haar fundering leggen ten koste van zijn eerstgeboren zoon en haar poorten oprichten ten koste van zijn jongste zoon. Later in de geschiedenis toen het volk Israël was afgeweken van de Heere, ging deze vervloeking in vervulling.

In 1948 werd de stad bezet door Jordanië. Tijdens de Zesdaagse Oorlog in 1967 werd de stad veroverd door Israël. Het was de eerste stad die door Israël aan de Palestijnse Autoriteit werd overgedragen in 1994, overeenkomstig de Oslo Akkoorden.

De gids vertelt over de muren van Jericho en laat de opgravingen zien.

Ondertussen is er een klein gezelschap aangekomen. Een aantal Joodse mensen met een stuk of vijf zeer, zeer bewapende militairen. Ik ga na een poosje in gesprek met een aantal van die groep en allen zijn ze het er over eens, wanneer zij een voet in dit gebied zetten zonder bewaking worden ze meteen doodgeschoten. De angst zit heel diep merk ik. Dat is voor mij een geheel vreemde ervaring. Wij lopen hier rond met niet zo’n idee dat het heel gevaarlijk is, maar zij dus wel.

Onze gids wuift dit allemaal terzijde en zegt dat het flauwekul is. Tja ik weet het niet.

Hierna rijden we naar de stad Ramallah. Hier lopen we een stukje door de stad. In een sweet zaak gaan we kanafah eten. Echt zooooooo lekker!!!

Kanafah is a traditional Palestinian dessert made with cheese pastry soaked in sweet, sugar-based syrup. The pastry is heated in butter, margarine, palm oil, or traditionally semneh and then spread with soft white cheese, such as Nabulsi cheese, and topped with more pastry. In khishnah kanafeh the cheese is rolled in the pastry. A thick syrup of sugar, water, and a few drops of rose water or orange blossom water is poured on the pastry during the final minutes of cooking. Often the top layer of pastry is tinted with red food coloring (a modern shortcut, instead of baking it for long periods of time). Crushed pistachios are sprinkled on top as a garnish.

Ooit begon hier de eerste intifada. Ook is hier het mausoleum van Yassar Arafat dat we bezoeken. Daarna gaan we lekker lunchen.

Na de lunch rijden we naar Bethlehem. Het is hier echt superdruk met toeristen.

In de Bijbel is Bethlehem, volgens de evangelisten Matteüs en Lucas, de geboorteplaats van Jezus. Ook de islam beschouwt Bethlehem als de geboorteplaats van Jezus, als de profeet Isa. Op de plek waar Jezus geboren was werd in opdracht van keizer Constantijn de Grote de eerste kerk, een basiliek, gebouwd. Deze was in het jaar 334 klaar. In 529 ging hij in vlammen op, maar werd in 565 door Justinianus I gerestaureerd. Deze Geboortekerk is een van de beroemdste en mogelijk oudste kerken ter wereld, althans het deel dat bekendstaat als de Grieks-orthodoxe basiliek, gelegen naast de aangebouwde rooms-katholieke Catharinakathedraal, waarvan de kloosterhof teruggaat tot de tijd van de kruisvaarders.

Tijdens de Vijfde Kruistocht(1213-1221) maakte Keizer Frederik II met de sultan Al-Kamil van Egypte al afspraken over het christelijke karakter van zowel Nazareth als Bethlehem. Onder deze aan het Kribbeplein gelegen basiliek zou de grot zijn geweest waarin Jezus is geboren. De Geboortekerk en ook de zogeheten 'Herdersvelden van Bethlehem'zijn pelgrimsplaatsen voor christenen. Tijdens het kerstfeest worden wereldwijd beelden van de Geboortekerk op televisiezenders vertoond. Bethlehem is bijna geheel omsingeld door de acht meter hoge afscheidingsmuur waarvoor hele woon- en winkelstraten door Israël werden gesloopt. Deze muur is op bezet Palestijns gebied gebouwd, ver binnen de wapenstilstandsgrens, de zogeheten Groene Lijn van 1967, waardoor het tussenliggende gebied min of meer bij Israël getrokken wordt. Van het oorspronkelijke grondgebied van het vroegere Bethlehem zijn door Israël aanzienlijke delen geconfisqueerd. Voor deze ingrepen is Bethlehems gemeenschap niet gecompenseerd. Deze plaats die sinds eeuwen door joden, christenen en moslims bezocht wordt, is intussen vanwege de bezetting door Israël veranderd in een militaire vesting die via een speciale toegang bijna alleen nog door Israëliërs bezocht kan worden. Palestijnen kunnen de stad alleen in en uit door zware metalen poorten, mits voorzien van de juiste reispapieren. Veel inwoners zijn al jaren niet meer buiten de stad geweest door dit passensysteem. Het gevolg is dat Palestijnse christenen, die relatief gemakkelijker worden toegelaten in westerse landen dan hun moslimlandgenoten, de stad vanwege de bijzonder slechte economische situatie aan het verlaten zijn.

Wij gaan met de groep de geboortekerk in en zien de plek waar Jezus geboren is, gemarkeerd met een ster op de grond. Bijzonder om hier te staan.

Dan gaan we nog een stuk door Bethlehem lopen. We lopen langs de beroemde muur met de tekeningen van Banksy. Een anonieme beroemde artiest die over de hele wereld graffiti afbeeldingen heeft gemaakt.

Uiteindelijk rijden we weer terug naar het eerste checkpoint en nemen afscheid van onze gids. Het was een bijzondere dag.

1. Cindy:
    12 november 2017
    Bijzonder om zo met je mee te mogen maken
  2. Groenendijk:
    Interesant om te lezen
  3. Sonja Huetink:
    12 november 2017
    Interessant om te lezen, wat zie jij veel van de wereld.
  4. Bernadet:
    14 november 2017
    Pijnlijk....wat doen we elkaar allemaal aan in deze wereld.