KROATIË

27 oktober 2017 - Dubrovnik, Kroatië

Dag 1 en 2 in Dubrovnik/ Korcula en Ston

De wekkers op telefoon en iPad ingesteld en die rinkelden dan ook ongenadig om 02.15 uur in de nacht. Ik ben altijd bang dat ik ze niet hoor en leg ze dan ook altijd op een zodanige afstand van mijn bed dat ik half uit mijn bed moet om ze uit te zetten. Echter zoals eigenlijk altijd was ik om 02.00 uur klaar wakker.

Snel even opfrissen en dan de auto in naar Tiel. Bij ADW reizen staat Marcel al met de bus te wachten en ik parkeer mijn auto en zet mijn koffer en rugzak in de bus. We nemen nog even een kopje thee in de kantine en vertrekken dan richting Den Haag. Het is heerlijk rustig op de weg en we komen zeer ruim op tijd bij hotel Bastion aan. Hier moeten we 10 mensen ophalen.

Zoals gewoonlijk moet ik weer eens naar het toilet en gelukkig kan dat binnen in het hotel. In de lobby zitten een aantal buitenlandse truckdrivers fors aan de drank en kijken op het grote scherm naar porno op het grote tv scherm. Lekkere reclame voor het hotel....

Even later komen de eerste gasten aan en wanneer ik ze alle tien heb en we weg willen rijden arriveren er plots nog twee. Tja onverwacht gewisseld met de andere opstapplaats. Toch handig om vooraf te weten denk ik dan. Ok, ook in de bus en we rijden weg. Plots zien we iemand staan die ook heftig zwaait.....nog een persoon die mee gaat.....ook plots verandert van opstapplaats.

We rijden nog even een extra rondje, maar nu zien we niemand meer.

Bij Den Haag CS staat de rest te wachten en we laden koffers en mensen in. Een mevrouw wacht nog op haar zoon, die er nog steeds niet is. Ze belt hem op zijn voicemail en we vertrekken. Even later meldt ze dat haar zoon dacht dat ze morgen gingen.....HAHAHA....hij komt direct naar Schiphol.

Rond vijf uur zijn we bij de incheck. Bij vier mensen is geen bagage vermeldt maar wel betaald. Ik erbij met de lijst en de Transavialijst. Na overleg betaal ik voor hen en we regelen dat later met Transavia. Nu is het vooral even oplossend denken.

In het vliegtuig komt de pv man nog even melden dat er iets niet klopt met de medische aanvraag van een gast. Hier heb ik papieren van en na overleg met de stewardess is ook dit weer verholpen.

Ik had gedacht nog even mijn ogen te sluiten, maar ik zit natuurlijk geboekt naast gasten en die ratelen aan een stuk door over de bestemming en honderd en een andere dingen.....

De bagage is er heel snel in Dubrovnik en we lopen naar buiten. Geen chauffeur met bord en geen bus te zien met een bekende naam. Buscompany gebeld en de dame zegt dat de bus met chauffeur op het vliegveld staat. Ze gaat de driver bellen en mij beschrijven. Even later vinden we elkaar en kunnen we weg.

Bij de Pilepoort staat Branko mijn gids al te wachten en met elkaar maken we een gezellige stadswandeling. Na de lunch rijd ik met de gasten naar het hotel. Hier ligt alles klaar en zijn we snel ingecheckt. Ik wacht nog even in de lobby, maar er zijn geen klachten over de kamers.

De meesten eten het diner buiten het hotel en een aantal heeft halfboard geboekt.

Dag 2

Vanmorgen om 7 uur al aan het ontbijt. Om 8 uur vertrekken we naar Korcula. Een eiland dat we gaan bezoeken. Eerst een mooi stuk kustweg en dan slaan we af naar het schiereiland. Natuurlijk een koffiestopje, bij Bella Vista. Een klein restaurant met een fenomenaal uitzicht. Aardige eigenaar die met liefde elk kopje koffie maakt. Een voor een en dat 50 keer en na elk kopje eerst afrekenen. Dat levert altijd veel commentaar op van de meeste gasten: Wat onhandig, kan hij dat niet anders, ongelooflijk wat een traag persoon....etc etc. Ik leg dan geduldig uit dat zowel wij als hij alle tijd hebben en dat je heerlijk buiten in de zon kunt zitten, genietend van het uitzicht. Het is echter voor de meesten te ergerlijk om aan te zien HAHAHAHA....Nederlanders willen het meestal graag allemaal regelen zoals zij dat praktisch vinden.

Einde ochtend zijn we bij de taxiboot en varen we naar Korcula. Hier neemt Branko ons mee op een wandeling in het oude gedeelte en genieten we van de smalle straatjes, kleine kerken en natuurlijk bewonderen we het huis van Marco Polo. Iedereen krijgt vrije tijd om te lunchen en ik nodig Branko uit voor de lunch. We nemen verse vis en garnaaltjes. Echt super lekker!

Op de terugweg maken we een stop in Ston en kunnen de liefhebbers een stuk muur belopen naar Mali Ston. Deze muur is na de Chinese muur de langste ter wereld, dus heel bijzonder om hierop te lopen. Er is een korte en lange variant. De helft van de gasten en Branko en ik gaan op de muur lopen en de rest kiest voor een terras.

Wanneer iedereen klaar is met lopen rijden we met de bus terug naar Dubrovnik en genieten we onderweg van een sensationele zonsondergang waarbij de lucht echt ongelooflijk mooie kleuren laat zien.

In het hotel gaat iedereen zijn eigen weg. De avond is vrij voor iedereen.

1. Sonja Huetink:
    28 oktober 2017
    Mooi verhaal weer Marianne maar je moet ook veel geduld hebben! 😉😉👍
  2. Groenendijk:
    28 oktober 2017
    Geduld is een schone zaak!