Dag 3 en 4

29 oktober 2017 - Dubrovnik, Kroatië

DAG 3 EN 4

Vanmorgen weer een heerlijk ontbijtbuffet voor ons. Ik zit natuurlijk al vroeg op de strategische plaats om iedereen te zien binnenkomen. Vele keren goedemorgen wensen en smakelijk eten. Ik zit ook vlakbij het buffet en hoor dan ook altijd alle opmerkingen die er gemaakt worden terwijl gasten bij de koffiemachine staan of langs het buffet lopen. De één zweert bij de capuccino en de ander vindt dezelfde capuccino te walgelijk om te drinken...HAHAHA.

Ook alle bakken met warme happen krijgen het te verduren, “hmmm de eitjes zien er niet zo vers uit, ohhh die eitjes zien er lekker uit, gatver warme worst bij het ontbijt wat stinkt dat, ohh lekker worstjes, dat is lekker. En ga zo maar door. Heerlijk om allemaal te horen. Zoveel mensen zoveel wensen.

Om half tien gaan we met de halve groep de bus in en op weg naar Cilipi. Vanaf hier vertrekken we op de fiets voor een tocht van 15 km op de fiets en eindigen we vlakbij een wijnboerderij. Ik ga niet mee op de fiets, maar wel in de bezemwagen. Ik ben niet zo’n mountainbike type, te dikke billen gewoon, ik zeg het maar eerlijk. En ik ben ook niet zo van het type heuvel op en af.

De fietsen staan klaar en zijn van het merk Koga. Degelijke fietsen om de tocht mee te maken. Echter vier dames haken na een klein rondje proefrijden al meteen af. Ze voelen zich toch te onzeker op de mountainbikes.

Tja, dan zit de bezemwagen dus ook al meteen vol...HAHAHA.

De fietstocht verliep prima; slechts 1 ketting eraf en meteen weer gerepareerd. Onderweg een paar mooie stops om een klooster te bekijken en wat watermolens. De fietstocht gaat tot vlak bij de grens met Montenegro.

Uiteindelijk komen we bij het punt waar de bus weer staat. We stappen over en rijden in 10 minuten een steile helling op naar de wijnboerderij. Er is een prachtig aangelegde bloementuin en iedereen zet allerlei bloemen op de foto.

Dan worden we welkom geheten door de eigenaar die ons vertelt dat de wijnboerderij al vier generaties in de familie is. Alleen tijdens de Tito periode mocht er geen private wijn geproduceerd worden, toen uitsluitend in cooperatieven.

We schuiven aan aan een lange tafel en meteen worden we voorzien van heerlijke schalen met kaas, ham, olijven en vijgen. Dan krijgen we een drietal lokale wijnen te proeven, alledrie uitstekend van smaak.

Na afloop worden er dan ook verschillende flessen gekocht.

Tegen twee uur zijn we weer in het hotel en heeft iedereen de rest van de dag vrij. Ik ga met een aantal gasten met de bus naar het oude stadje en we lopen gezellig rond daar.

Vandaag is het grootste deel van de groep vroeg in de benen. Wij gaan namelijk naar Cilipi, voor de folklore ochtend, het etnografisch museum en de Prosek proeverij. Maar eerst moet iedereen die meegaat uitchecken, aangezien het vandaag onze vertrekdag is naar huis.

We rijden uiteindelijk om kwart voor tien weg en zijn na drie kwartier in Cilipi. We zwermen uit over het stadje en iedereen doet zijn eigen ding even hier in eigen volgorde. Dit alles na uitleg van Branko over de lokale gebruiken.

Rond elf uur verzamelen we voor de folklore en na afloop lopen we weer naar de bus.

Onze volgende stop is Cavtat, voorheen geheten Epidaurus. Hier maken we een mooie wandeling langs de rotsige kust en we eindigen op de boulevard. Hier krijgt een ieder tijd om te lunchen.

Eind van de middag rijden we weer terug naar het hotel.

Tussen 5 en 6 druppelen de meeste gasten het hotel weer binnen. De bus komt om half zeven om ons op te halen voor de transfer naar het vliegveld.

1. Sonja Huetink:
    29 oktober 2017
    Was weer een mooi verhaal!
    Monique was nachtje hier was ook erg gezellig! 😘