Zaterdag dag 3 naar Napels

23 september 2017 - Napels, Italië

Vanmorgen bijtijds al uit bed. Kwart over zeven klaar staan in de lobby. Iedereen zie ik met het ontbijt dus dat gaat goed. De keukenmanager begroet me al uitbundig met het lied Maria en monstert mijn kleding en geeft aan dat ik er weer fantastika uit zie. Hahaha en dat voor iemand die volgende maand 59 wordt...

De bus is keurig op tijd en gaat ons naar Napels brengen. Onderweg vertel ik over de pizza, de geschiedenis ervan die terug gaat naar de 17e eeuw in Napels, maar eigenlijk was het de Trojaanse held Aeneas die al in de Griekse tijd vertelde over het feit dat hij honger had en de 'borden' moest opeten. De borden waren dan de broodbodems. Echter de vikingen in het jaar 1000 gebruikten al broodborden die ze vulden met lekkere dingen.

Echter de pizza werd bekend door koningin Margaretha. Voor haar werd de pizza Margarita gemaakt. Met tomaat, mozzarella en basilicum. Dit werd het begin van het pizza tijdperk.

Nog een verhaal in de bus over het kopje espresso. In de tijd werd water door de koffie geduwd. Toen verbrandde de koffie, vanwege de hoge watertemperatuur. Men deed er toen suiker bij om de verbrande smaak te verdoezelen.Later werd door professor Illy een uitvinding gedaan om water niet meer door de koffie te persen. en nog later werd er een mechanische veer uitgevonden, tegenwoordig elektrisch, maar hetzelfde principe. De karakteristieken van een espresso zijn dan ook 6,5 tot 7,5 gram koffie met 9 bar met een temperatuur van 92 graden in 20 tot 30 seconden er doorheen.

Dan nog een verhaal over het Italiaanse ijs, dat wereldberoemd is. Van vader op zoon doorgegeven en vooral de ijsmakers uit depeovincie Veneto zijn beroemd.

Westarten vandaagin Napels in het Archeologischmuseum, het beroemdste ter wereld zegt men hier......Het leukste vertrek is de zaal van de erotica. De Romeinen hielden er een zeer andere sexuele moraal op na dan eige eeuwen daarna. Uitgebreid werd alles getoond zonder enige gêne, zelfs sexmet dieren was normaal. De god Priopus was onder andere beschermer van het mannelijk geslachtsdeel. Uit Pompei stammen heel wat mozaïeken die boven de deuren van een bordeel hingen. Je kon maar kiezen in welk standje je het wilde hebben. Zie ook mijn foto's.

We zijn een half uurtje te vroeg voor de gids en gaan eerst even lekker koffie drinken aan de overkant. Wanneer ik als laatste aan de beurt ben en een thee bestel, krijg ik deze cadeau. Heel lief, maar leg toch een euro neer als dank je wel.

We bezoeken het museum met gids Jeanette en genieten van haar verhalen. Daarna neemt ze ons mee naar de historische binnenstad van Napels. Wel erg toeristisch, maar ook gezellig. Na twee uur wandelen hier zijn we klaar en heeft iedereen een vrije middag tot vier uur. Ik ga de underground tour doen en die is heel leuk. Onder Napels ligt zo'n 480 km gang, gegraven door de Grieken, later de Romeinen. We gaan 133 treden naar beneden en door gangen van 50 cm breed met een kaars in je handen. Echt superleuk. Daarna nog wat Romeinse opgravingen gezien en dat was ook leuk.

Om vier uur verzamelen we weer bij de bus en rijden we terug naar het hotel.

1. Sonja Huetink:
    23 september 2017
    Ik geniet van de verhalen!
  2. P Davelaar_Bax:
    23 september 2017
    Heerlijk om te lezen groet Nelly
  3. Groenendijk:
    23 september 2017
    Ik vind het altijd leuk om te lezenXX Ma