DAG 7 LHASA

7 september 2017 - Lhasa, China

DAG 7

Vandaag zijn er wat minder mensen ziek. Een paar nog met wat hoofdpijn. Maar iedereen gaat verder mee op excursie.

We beginnen met het Drepung klooster. Altijd hooggelegen en dus vele trappen omhoog. Klimmen blijft veel adem kosten en we doen het rustig aan. Bij elk klooster dat we bezoeken krijgen we uitleg van onze gids over het Tibetaans boeddhisme.

Na een lekkere lunch gaan we nog het Sera klooster bezoeken. Mooi, maar blijft een beetje van hetzelfde.

We zijn lekker vroeg klaar en iedereen vindt dat heerlijk. Zo hebben we nog wat extra uurtjes om in Lhasa te besteden. De meesten gaan nog even naar het marktje vlakbij om wat te shoppen.

Morgen is een lange reisdag. Maar desalniettemin gaan we er vanavond nog op uit. Er is een Tibetaanse show met veel spektakel. We gaan met de bus om half zeven eerst naar de stad om te eten. Een heeelijk maal weer. Daarna door na het theater net buiten Lhasa. Het is een enorm theater en plaats voor 6000 mensen. Het is nu laagseizoen, dus plek zat. Het stuk gaat over de Tibetaanse koning die een Chinese prinses wil huwen. Het is natuurlijk wel een Chinees Walt Disney stuk en zoetsappig, maar prachtig uitgevoerd.

Er spelen 800 mensen mee, honden, schapen, paarden en yaks. Decorstukken die zo groot zijn, complete Potalapaleis schuift het toneel op, Chinese tempel. Er liggen bergen achter die verlicht worden naar gelang de dag plaatsvindt in het stuk. Dan in het wintergedeelte lijken de bergen met sneeuw bedekt en sneeuwt het overal waar wij zitten. Je komt echt oren en ogen tekort de hele avond.

We zien in Lhasa heel veel Chinezen en ook veel Chinese winkels. De gids mag er niet over praten, maar het is wel duidelijk dat hij dit niets vindt. Je herkent meteen de Chinezen qua gezicht. En natuurlijk ook door het spuuggedrag. Dat is echt zo ongelooflijk smerig. Overal om je heen hoor je ze rochelen en dan weet je dat je uit moet kijken. Er hangen hier en daar ook al bordjes met verboden te spugen.

De huisdieren die je op straat ziet, honden en katten worden prima behandeld en zien er ook goed uit. Ze krijgen eten van de mensen en zijn heel vriendelijk. Ook zie je veel honden en katten bij de kloosters lopen.

1. Groenendijk:
    11 september 2017