Dag 4

19 augustus 2017 - Odessa, Oekraïne

Vanmorgen een lekker ontbijtje in het hotel, soort roggen rood, kaas, vleeswaren, tomaat, eieren, muesli in varianten en koffie, thee en juices. Heerlijk!

Daarna ben ik heerlijk gaan wandelen door diverse straatjes om een beeld van de stad te krijgen. Het komt allemaal prima over. Mensen in winkels en restaurants zijn uitermate vriendelijk, spreken niet of nauwelijks Engels, maar met een paar introductiewoordjes open je al snel deuren.

Grappig is wel dat bijna niemand van Holland, Nederland gehoord heeft. En tref ik iemand die het wel weet dan is het woord marijuhana in dezelfde zin gezegd. HAHAHA!

Om 13.00 uur laat ik mij afzetten bij hotel Nemo, waar het gelijknamige dolfijncentrum is gevestigd. Ik heb een afspraak hier met Oleg, een duikinstructeur om samen met hem in het hele grote bassin een duik met dolfijnen te maken. Ik hoef weinig uitleg aangezien ik zelf ook duik. Oleg spreekt geen woord Engels, maar onder water ook niet nodig.

Even later zit ik in mijn shorty, set op de rug op de rand van het bassin. We gaan te water en er zwemmen 5 volwassen dolfijnen en drie jonkies rond.

Ik kan je vertellen dat dit een DROOMDUIK was. Zodra ik onderwater ging kwamen er van alle kanten dolfijnen op me af om te spelen en geaaid te worden. Ongelooflijk gewoon. Ik lag zo’n beetje op de bodem en de een na de ander en soms meerdere tegelijk kwamen aanzwemmen. Recht op je af, bek open en dan wilden ze dat je hun tandvlees masseerde, hun tong masseerde en dan gingen ze letterlijk op hun rug liggen en moest je hun buik masseren, bij de aanzet van hun vinnen kriebelen en over hun staart wrijven. Echt ongelooflijk.

Dan gingen ze even boven adem halen en kwamen weer naar je toe om het ritueel te ondergaan. Ik lag gewoon op de bodem te wachten tot er weer eentje of twee aankwamen.

Ze zagen er in mijn ogen gezond uit en waren zonder zichtbare stress. Het was een unieke ervaring!!!

Dan nog even de boulevard op om mensen te kijken. Het wemelt hier van de toeristen uit de Oekraïne, maar ook uit Rusland, Moldavië en Roemenië. De meesten zijn te dik en hebben een te kleine maat badgoed aan. Dat de vrouwen overwegend helblond zijn zal ik niet speciaal benoemen, aangezien ik zelf ook zo’n potje heb

Daarna weer terug naar het hotel. Hier aangekomen rust ik even uit en ga dan weer naar het restaurant van gisteren om wat te drinken en een hapje te eten. Het is nog vroeg en dus heel rustig op straat. Een ober komt, zegt zijn naam en vraagt wat ik wil drinken. Na het bier. an gisteren, maar even een frisje besluit ik. Helaas ze hebben 101 dingen, maar geen limonade. Dan toch maar een 0.3 biertje. Ik vraag naar het lekkerste bier en zijn advies is …..Hoegaarden.

Dan een lekkere Forsmack besteld, haring met wat salade. Echt heerlijk!

Nog even gezeten en besloten om Pelmanki te bestellen, dumplings. En dan roasted met pork and veal. Daar gaat dan een soort creme fraîche overheen. Ook weer lekker.

Ik zie in de verte Jan, van gisteravond aankomen. Hij gaat mij nog even wat ins en outs over Odessa vertellen.

Hij vraagt of ik ook in Arkadia ben geweest, de place to be in de avond en nacht. Wanneerik ontkennend antwoord beslist hij dat dit niet kan.

We pakken een taxi en stappen uit bij het uitgaanscentrum van Odessa. Ongeveer 80% van de vakantiegangers gaat hierheen. Overdag voor het strand en in de avond voor de vlubs en het vermaak. Ik kijk werkelijk mijn ogen uit. Ik ben nog nooit op Ibiza en zo geweest dus dit is helemaal nieuw voor mij.

Je kunt over de hoofden lopen en de leeftijd is van Buggy tot rollator.

Keiharde muziek schalt uit alle luidsprekers en om de clubs in te komen betaal je als man €7,50 en als vrouw mag je zo naar binnen.

We lopen nog even naar het strand en ik moet gewoon even de Zwarte zee in lopen. Helemaal gaaf!

Dan lopen we een stuk van de zogeheten gezondheidsroute en gaan even wat drinken bij Santorini, een restaurant boven op een klif. Gezellige muziek en een mooi uitzicht.

Daarna naar een plekje verderop waar de taxi ons weer terugbrengt naar het centrum.

Inmiddels gaat de tijd hier ongelooflijk snel en is het alweer middernacht. Toch nog even een afzakkertje halen. Tegenover mij zit een jonge vrouw in gesprek met wat later blijkt een ex Amerikaanse marinier. Duidelijk op de versiertoer. Doch even later vertrekt ze. Volgens Jan vanwege de prijs die hij niet wil betalen. Het tarief ligt al gauw rond de $400 voor alle standjes…HAHAHA…

Rond twee uur rol ik in mijn bed, maar chat nog snel even met mijn dochter Maartje in Jamaica, voor haar is het net avond.