Dagje Vesuvius en Pompeï

25 september 2017 - Pompeii, Italië

Na het lekkere ontbijt verzamelen we in de lobby en laat ik op mijn pico beamer even een filmpje zien over de dag van de uitbarsting van de Vesuvius in Pompeï. Het is een animatiefilm, maar desalniettemin maakt het een behoorlijke indruk.

Dan lopen we naar de bus en rijden naar de Vesuvius, een rit van twee uur. We hebben als chauffeur weer Pasqual en ik heb weer een doosje speculaasjes voor hem. Valt wederom in goede aarde.

Het is maandagmorgen en het verkeersaanbod is groot, we staan al snel in de file. Vanaf het schiereiland Sorrento naar Napels is maar 1 tweebaansweg en daar moet al het verkeer over. Nog erger zijn de scooters, die vliegen werkelijk overal achter, voor en tussen.

Uiteindelijk zijn we op de tolweg en rijden we lekker door. Onderweg vertel ik van alles over de Vesuvius, de ontstaansgeschiedenis, de verschillende uitbarstingen, de verwoestende uitbarsting van 79 na X en over de evacuatieplannen die klaarliggen voor het geval dat…

De bus rijdt in drie kwartier de berg op voor een groot deel. Het is Nationaal park en dat betekent dat er tickets gekocht moeten worden. €10 pp en dan mag je op de Vesuvius het laatste stuk naar de krater wandelen.

Wanneer we aankomen op de busparkeerplaats is het zo ongelooflijk druk dat de Kalverstraat ee bij verbleekt. Het is een enorme stroom van mensen hier, zowel in opgaande als neergaande beweging. We friemelen ons erdoor en gaan eerst natuurlijk richting het toilet. Daar gaat alweer een euro om te plassen!

Dan het laatste stuk van de berg op. De groep splitst zich, zodat iedereen eigen tempo kan lopen en ik spreek een meetingtijd en point af. Ik houd 1,5 uur aan zodat een ieder ruim de tijd heeft. De hele groep gaat het proberen, zelfs mensen die twijfelden. Ik ben benieuwd.

Zelf loop ik redelijk vlot naar boven, het gaat vrij steil, maar is goed te doen. Het pad is zand en flink wat rolkeitjes, wel dus uitkijken waar je je voeten plaatst.

Ik ben met 20 minuten boven en we treffen het met het uitzicht. Het is helemaal helder en je kijkt 360 graden rond en ook nog in de krater. Na een momentje komen de andere van mijn groep zo langzamerhand ook allemaal boven. Dan na een half uur komt er mist opzetten. Wat een geluk hebben wij gehad…

Rustig aan weer naar beneden, maar eerst koop ik nog drie flessen Lacrima Christiwijn, die gemaakt wordt van druiven onderaan de Vesuvius. Om vanavond uit te schenken en te proosten op een beklimming van de Vesuvius, waarbij een ieder de kraterrand heeft gehaald.

De bus brengt ons in drie kwartier naar Pompeï. Wat het druk op de Vesuvius, hier is het nog drukker. Er liggen ook verschillende cruiseschepen in Napels en die brengen natuurlijk ook duizenden gasten hier heen. Al mijn gasten hebben vrije lunchtijd en om half drie verzamelen we voor de wandeling.

Mariet, een NLvrouw is onze gids. Ze vertelt met veel humor leuke verhalen en loodst ons door een gedeelte van Pompeï heen. Iedereen geniet van al dat moois onderweg en veel gelach altijd wanneer ze wijst op de symbolen die in de straat zijn en soms op de muren om de weg te wijzen naar het bordeel.(Dit zijn penissen die in de goede richting wijzen). We gaan ook wat Romeinse huizen binnen en een badhuis. In de hoofdstraat, die natuurlijk van oost naar west loopt zien we de grote staptegels waarmee je naar de overkant van de straat kon. De ruimte tussen de staptegels is zo breed dat er precies een Romeinse kar nog tussendoor kon rijden met zijn assen.

Ook op het grote plein zien we prachtige restanten van gebouwen. Een stukje van de marmeren vloer is nog bewaard gebleven. Evenals enkele zuilen. Wat groots en imponerend allemaal.

Dan nog even langs de beroemde hond die niet meer kon ontsnappen, omdat hij aan de ketting lag tijdens de uitbarsting en ook nog langs wat mensen waarvan je ziet dat ze neus, ogen en mond probeerden te beschermen.

Tweederde van Pompeï is nu blootgelegd en een derde moet nog.

De bus brengt ons weer terug naar het hotel en daar schuiven we aan voor een heerlijke antipasta en daarna een versgemaakte pizza. Tesamen met een glaasje Vesuviuswijn een toost op weer een mooie dag.