Dag 10

27 augustus 2017 - Kiev, Oekraïne

Vanmorgen was een rustige ochtend. André moest een paar uurtjes werken en ook Valentyna vertrok naar haar werk.

Ik heb op mijn gemak mijn rugzak een beetje herpakt en nog wat geschreven.

Rond de middag zijn we naar Kiev centrum gegaan. We waren van plan om de bus te nemen, maar net lopend naar de bushalte stopte er een auto en bleken er mensen uit de flat van André in te zitten. Zij gingen naar Kiev en wij konden meerijden.

Het was ongelooflijk druk op de weg, morgen is een vrije dag hier, nationale feestdag en dan hebben de meeste mensen vrij en plakken er meteen een vrije vrijdag en weekend achteraan.

In plaats van een half uur zijn we meer dan een uur onderweg dus.

We stappen uit bij het stadion van Dynamo Kiev. Even een plaatje schieten. Volgend jaar is hier de wedstrijd van de Champions League, of zo. Geen idee hoe dat precies heet.

André en ik lopen wat rond en gaan dan op weg naar het werk van Valentyna. We halen haar op en gaan even lunchen. Het is overal vrij druk op straat en ook wel heel gezellig.

Tegen het einde van de middag lopen we naar vrienden van André en Valentyna. Een echtpaar, hij Nederlander en zij is een Krimtartaar. Gevlucht uit de Krim samen na de bezetting van de Russen.

We gaan daar wat drinken en eten. Heel gezellig en pas na de laatste bus, besluiten we een taxi terug te nemen.

Wanneer we de flat binnengaan staan er een aantal mensen gezellig te kletsen bij de ingang. Allemaal bekenden van André en Valentyna. We krijgen van iedereen een zoen en we worden meteen uitgenodigd voor een drankje bij iemand. Aangezien drinken hier net zoiets is als koffiedrinken gaan we mee en even later zit ik achter een glas rum voor de verandering. Dat wordt afkicken wanneer ik thuis ben, aangezien ik normaal nooit drink, dat weten de kenners, die mij goed kennen. Mensen zijn zo ongelooflijk gastvrij hier, dat is echt ongekend. Ik word het hele appartement doorgenomen en voel me ook meteen op mijn gemak.

Daarna gaan we naar boven en vrijwel meteen naar bed. Morgenochtend gaan we al bijtijds naar Kiev om de parade bij te wonen.